Gæstebog

Tak fordi du besøger vores hjemmeside. Du er velkommen til at skrive en lille hilsen.

Flyt/placér taleboblen på billedet med din mus

Skriv tekst til din talebobbel

Shape:
 
Skrevet af Thomas og jane Stokkebye, d. 21-10-2013
Hej alle.
Er der nogen herinde som har kendskab til en BMW R1100 RT med sidevogn ?
Er det en god sidevogns motorcykel, vi har en GL1200 nu.
Kan BMW´en med sine 90 hk trække sidevognen lige så godt som GL1200 ?
E-mail:
Skrevet af Mark Thomassen, d. 21-10-2013
Hej Anni
Ved du hvad sådan en undersøgelse koster ?
E-mail:
Skrevet af Anni, d. 21-10-2013
Loven siger således:
Montering af sidevogn skal være udført i overensstemmelse med motorcykelfabrikantens anvisning (herunder eventuelle særlige betingelser for sidevognen,fx om vægtgrænse eller fastgørelsesmetode).

Såfremt motorcykelfabrikanten ikke kan eller vil anvise sidevognsmontering, fx fordi der er foretaget ombygninger i forbindelse med monteringen af sidevognen,eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan monteringen godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og køreegenskaber er tilfredsstillende.

Denne dokumentation kan udgøres af:

- En rapport fra et anerkendt dansk eller udenlandsk prøvningslaboratorium,fx Dansk Teknologisk Institut eller TÜV. Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold, herunder sikkerhed mod udmattelsesbrud, samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet ved kørsel med og uden passagerer op til køretøjets tophastighed. Af rapportens konklusion skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og har sikre køreegenskaber, eller - en erklæring fra et akkrediteret (se afsnit 14.02.2) prøvningslaboratorium i et EU/EØS-land, hvoraf det fremgår, at prøvningslaboratoriet har afprøvet styrke og køreegenskaber for motorcyklen med sidevogn, og det fremgår af erklæringen, at den kan lægges til grund for godkendelse til registrering i det pågældende EU/EØS-land.

Hvad angår sidevognens tilladte totalvægt gælder:

- For fabriksfremstillede sidevogne skal foreligge fabrikanterklæring.

- For andre sidevogne skal der foreligge en rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, eller erklæring fra et akkrediteret prøvningslaboratorium, som nævnt ovenfor vedrørende dokumentation.


Hjemmeside:
Skrevet af Mark Thomassen, d. 21-10-2013
Hej
Jeg har en Yamha 600 ccm fra 1989 jeg gerne vil have monteret en velorex 562 sidevogn på....KAN det lade sig gøre og hvordan med den " skide" attest ?
E-mail:
Skrevet af Jørn Lunø, d. 14-10-2013
Vi snakker forbi hinanden nu. Du skal have tilladelse fra motorcykel fabrikanten (eller importøren) til at montere en sidevogn på den specifikke mc, hvilket ikke er en dataerklæring. Samtidig skal der forelægge en erklæring fra sidevognsfabrikanten om totalvægten af vognen. Disse to ting tager du med til syn og så ser synsmanden på om dine bespændinger er korrekt anbragte og dimensionerede.
Skrevet af Ole Axelsen, d. 14-10-2013
Til Lunø: Du kalder det "tilladelse fra importøren" jeg kalder det "dataerklæring" men det er i virkeligheden det samme. Jeg er også selv i tvivl om en sådan eksisterer, da jeg tidligere har kontaktet importøren, dog uden at få svar. Derfor håber jeg der er en, der selv har fået det godkendt, der kan give nogen gode tips. Selve den fysiske montering har jeg ikke nogen problem med, da jeg flere gange tidligere har monteret sidevogn, både med færdige tilpassede beslag og med universalbeslag.
E-mail:
Skrevet af Lunø, d. 13-10-2013
Hej, vi tvivler på, at der findes en dataerklæring på en velorex. Det eneste du skal have er totalvægten samt en tilladelse til sidevogsnmontering fra importøren af motorcyklen. Kig under facts. Reglerne er ændret mange gange siden 1984, men du kan selvfølgelig være heldig med en "gavmild" synsmand, men de er en uddøende race ;-)
Skrevet af Ole Axelsen, d. 13-10-2013
Jeg har spurgt før, men fik ikke nogen brugbar respons.
Er der nogen der ligger inde med en dataerklæring til brug for montering af sidevogn (Velorex) på en Suzuki GSX 400 fra 1984?
Eller evt kan komme med en anvisning til, hvordan man får sådan en ekvipage godkendt.
Jeg har set kombinationen, og jeg ved at i hvert fald et eksemplar er synet og godkendt. Jeg har dog ikke kunnet komme i kontakt med nogen, der selv har udført monteringen, og hvordan de har fået synsmanden med på ideen.
E-mail:
Skrevet af Rene , d. 09-10-2013
Okay, men hvor er det lagervare henne??? Mangler også nøglen til den lås som sidder i låget til extra tanken på sidevognen. Er det også lagervare?? og hvad ligger priserne på??? Skifte dem er ikke noget problem.
Kan eventuelt kontaktes på 23297067
Mvh Rene´
Skrevet af Jørn, d. 03-10-2013
Låsecyl. med nøgle er lagervare og tager ikke mange minutter at skifte.
Skrevet af Rene, d. 03-10-2013
Det var også en mulighed. Men de steder (låsesmede) som jeg har spurgt har man ikke kendskab til den model cylinder.
Skrevet af Anita Nielsen, d. 03-10-2013
Hey.
Er der nogen der evt kunne give ( eller kender én )en " bedstemor med slav i" en lille køretur på hendes fødselsdag d. 12.10 fra Hopballe mølle ( Jelling ) til Billund
E-mail:
Skrevet af Jørn, d. 02-10-2013
Det går jeg ud fra, men hvad med en ny cylinder med tilhørende nøgle?
Skrevet af Rene , d. 02-10-2013
Hej
Kan det lade sig gøre at få en uslebet nøgle til låsen på en eml side vogn, hos en låsesmed. og hvordan skal den se ud?? billed??
Skrevet af stig pehrson, d. 14-08-2013
Hej DSK
Jeg er i tvivl om der kan monteres en sidevogn på min Kawasaki Drifter 1500 -99.
Jeg har set en i tyskland med TÛV godkendelse, så kunne jeg måske få en sådan kombi godkendt? Jeg går ud fra at TÛV er en europæisk godkendelse?
Venlig hilsen
Stig
E-mail: